06.05.2012 - Planene for pinseturen begynner å bli klar. Vi tenker oss noe slikt som dette: <Bergen-Førde> <Førde-Geiranger> <Geiranger-Ålesund> <Ålesund-Kristiansund> <Kristiansund-Røros> <Røros-Gol> <Gol-Flåm> <Flåm-Bergen>.Det betyr at det ikke blir så mange lange etapper, vi skal få tid til å se på Geiranger, Trollstigen, en hel dag i Ålesund, kjøre Atlanterhavsveien, se nærmere på Kristiansund og Røros å smake på det lokale ølet i Flåm.

06.05.2012 - Nok en behagelig helg på Voss. Tett snø på søndag formiddag og "av og på" vær på lørdag gjorde helgen bra.

30.03.2012 - Dieselfilteret er byttet og alt er ok. Påskeferien har begynt. Reisebrev finner du her.

26.03.2012 - Snøvle har blitt syk! I speedometeret lyser varsellampen for vann i dieselfilteret. I følge Bilsalg på kokstad må hele filterhuset byttes fordi det er feil i giveren som sitter i bunnen av filterhuset. Dette koster over 4000 kroner. Vi satser på at dette er en garantisak....

26.02.2012 - Påskeferien er i boks! Fredag 30 går turen fra Bergen til Kristiansand, lørdag tar vi Color line til Hirtshals. Frem til mandag 9.april  tusler vi rundt i Danmark. Klokken 12.15 går båten tilbake til Kristiansand og deretter går turen mot Bergen. Planen er her.

29.01.2012 - Nå har Snøvle vært på tectylbeandling. 6700 kroner kostet det og hadde vi vært klar over at naf medlemskapet gav rabatt hadde vi spart 670 kroner. Men hvem tenker på sånne ting...

20.01.2012 - Denne helgen er vi på Voss. Temperaturen ligge på rundt null grader, natt til fredag snødde det 8 cm. Fredag kom solen frem og livet var atter en gang herlig...

Søndag morgen var det minus 8 grader og et tynt islag på innsiden av vinduskarmene. men temperaturen inne i bilen var likevel fin og isen tinte når gardinene var trukket fra.

07.01.2012 - Julen er overstått og våren nærmer seg. Ikke akkurat med storm skritt - men likevel er den på veg. Vi planlegger en en 9 dagers tur langs Atlanterhavsveien i slutten av mai. Alle 9 dagene kan vi nok ikke bruke her - veien er jo ikke så lang....den er ca 8 kilometer.

20.11.2011 - I helgen har vi vært på Gol, det var 2 plussgrader og regn. Bilen skiftet farge fra hvit til brun, veien var full av veistøv blandet med regn - en herlig gjørme. Vi var spent på hvordan temperaturen inne i bilen ville være, men hadde ikke noen problemer med at det var kaldt. Vi fyrte med gass hele helgen å brukte ca 10 cm pr døgn (målt på utiden av composit flasken) - dvs at en full 10 kg flaske vill rekke til ca 3 døgn. Nå regner vi med at bilen blir stående i noen måneder, men sikker kan vi ikke være.....:-)

29.10.2011 - et lite forsøk på å montere hurtigkjettinger er gjort. Dette viser seg å være lettere sagt enn gjort, foran går det greit men bak er det så trangt mellom dekket og hjulbuen at jeg ikke får fingrene mellom for å feste kjettingene. Nå har vi nok ikke bruk for kjettinger så ofte men når man først må ha det så hadde det jo vært kjekt om de kunne brukes.

I November ha vi tenkt oss en helg til Jæren, etter dette blir det nok noen rolige måneder fremover før våren nærmer seg igjen. Etter en uke i Spania i høstferien har vi konkludert med at bobil fungerer bedre enn hotell.

25.09.2011 - Høstturen er overstått, turen gikk til Lillestrøm, Stockholm, Øland, Strømstad og Gol. Været var sånn passe, mest opphold når vi lå i ro og regn når vi kjørte. Laveste temperaturen var 3 grader på Gol. Bilder

28.08.2011 - Etter en koselig helg på Øyen Herdla uten for Bergen er bilen levert til forhandler for en liten reklamasjons fiks.

Planlegging av september turen er i full gang. Vi kjører fra Bergen til lillestrøm den 16 september for å gå på caravan messen. Lørdag eller søndag reiser vi til Stockholm og blir der i noen dager. Deretter går turen videre til Øland noen dager før vi kjører mot vestkysten og opp mot Strømstad. Søndag går turen tilbake til Bergen.

22.08.2011 - Nå har vi hatt en fin helg på Voss Camping med det eldste barnebarnet. Til tross for litt regn grillet vi på lørdag.

Flere bilder

06.08.2011 - Hjemme igjen etter 4 uker. Vi kjørte 585 mil, dette var 80,5 timer med kjøring i følge tripptelleren på bilen. Gjennomsnitt farten var73 km\t og gjennomsnitt forbruket var på 1,15 L\mil.

På Jesolo International var vi i 6 dager. Denne camping plassen var veldig fin, flotte sanitæranlegg og store plasser. Restauranten var til tider litt for liten med mye venting. En artig tin var at man kunne bestille pizza i restauranten og få den gratis tilkjørt når den var ferdig. Den ene dagen var vi på Murano, dette var helt greit - men ikke mer enn det. Fredag gikk turen til Salzburg i Østerike, denne gangen kjøpte vi Go-box , dette fikk vi ikke tak i på vei nedover. Go-boksen kostet 5 euro + minste påfylling 75 euro. Etter 2 timer på veien var den nesten tom og begynte å pipe og å lyse rødt. Etter Salzburg gikk turen til Bamberg, her lå vi på en campingplass ca 20 minutters sykling fra sentrum. Deretter gikk turen til Celle noen mil nord for Hamburg. Her lå vi på en stellplass ca 5 minutter sykkeltur utenfor sentrum. Etter en tur innom Bergen Belzen kjørte vi til Flensburg og lå på en stellplass like ved sentrum. Torsdag kjørte vi til Kiel og tok ferge til Gøteborg. Fredag morgen kom vi i land klokken 0900 og kjørte hjem til Bergen. Bilder fra turen ligger her.

18.07.2011 - Nå ligger vi på Papasole camping i Italia, like ved Grosetto. Vi har vært i Hamburg, Rydesheim og ved Gardasjøen. Lørdag går turen videre til Jesolo. Solen skinner og myggen biter - kan man ønske seg noe mer?

28.06.2011 - Var hos forhandleren på Os for å høre om den nye markisen hadde kommet. Den markisen som ble montert på når bilen ble levert for 2 mnd siden har en produksjons feil. Det mangler ca 80 cm med låsetråd i fronten på duken og resultatet er da at duken faller av front skinnen. For 10 dager siden bekreftet forhandleren at markisen skulle byttes og at den burde komme før helgen. Når jeg kom opp i dag fikk jeg beskjed om at reklamasjonen var avvist og at den skulle fikses. Etter en rask diskusjon ble likevel ny markise bestilt siden festene på bilen også må byttes. Disse er 4 cm istedenfor 40 som de skal være, og etter 2 måneder klarte de endelig å bestille de rette. I monterings anvisningen står det tydelig at de skal være 40 cm men de som var med i pakken bare var 4 cm.

Uansett går turen til Italia om en ukes tid, ....... Hurra :-(

15.06.2011 - Dieselvarmeren er fikset! Slangen som skal gå til tanken var ikke koblet til.... Så mye for kvalitets kontroll !! Skam dere Adria \ Fiat (slangen var plugget og tankfestet hadde en blindplugg i, så dette har aldri virket.)

13.06.2011 - Etter en litt fuktig pinse er vi tilbake i Bergen. Vi var 3 netter på Gol camping sammen med familien. Vi leide 5 hytter og parkerte bobilen mellom den. Lørdag morgen måtte de pumpe elven tilbake på riktig side av jord vollen, da stod hytten nedenfor oss med vann nesten opp til døren. Søndag kom solen frem og barn og barnebarn ble sendt til bjørneparken i Flå men vi syklet til Gol i finværet. Markisen på bobilen har en produksjonsfeil og løsner fra alu skinnen helt fremme. Det mangler ca 70 cm med gummilist inne i fronten og dette gjør at duken faller ut av sporet. Dette må repareres før markisen kan brukes, det blir spennende å se hvordan forhandleren løser dette.

20.05.2011 - Nå har vi montert aircondition. Det ble en Dometic HB2500 med både varme og kjøling. Denne ble kjøpt hos Elite Caravan. Takk for god service. Aircondition enheten er montert i lasterommet Jeg måtte lage 3 hull i gulvet der som enheten står. Videre måtte jeg fjerne døren inn til Truma varmeren og erstatte denne med en ny plate (dette var fordi jeg ikke ville sage i den originale døren). Inne i bilen laget jeg to hull i veggen inn mot lasterommet og satte inn justerbare dyser. En tredje slange ble trukket frem over kjøkkenbenken, dette er for å få ut litt kaldluft oppe ved taket. Styreenheten ble montert bak i sengen ved siden av Truma kontrollen.

13.05.2011 - Vi tilbringer helgen på voss camping. Det er overskyet og litt regn i luften. Men vi koser oss likevel. Inne er det varmt og godt og med den rett typen kaffe skal vi nok klare oss.

30.04.2011 - Vi har hatt førsteovernatting i bilen i hardanger. Dette fungerte som forventet, madrassene var gode å sove på og temperaturen inne i bilen var fin. En dusj om morgenen gikk helt fint, det var ikke for trangt. Bilen hadde et gjennomsnitts forbruk på 1,04 pr mil på strekningen Bergen - Norheimsund - Bergen.

28.04.2011 - Bilen er "testet" i light utgave av testing -dvs ingen overnatting ennå. Kjøreegenskapene er svært gode, bilen trekker godt og er på ingen måten noen sinke i trafikken. I følge forhandleren som nå har kjørt både 130 og 160 hesters motor var det ikke noen tvil om at å øke til 160 hk var vært pengene. Som en bonus når man kjøper 160 hk motor får man ingen utgifter med bytting av registerreim - denne motoren har registerkjede. Vi har lastet inn kopper og kar, panner og håndklær og diverse andre småting som hører til i en bobil. de dype skuffene i kjøkken benken er utrolig romslige. Uten vann, campingmøbler og klær veier bilen 3480 kg med 2 personer inni. Det ville med andre ord ikke vært mye å gå på dersom vi hadde valgt 3500 kg chassis, selv om den ville vært litt lettere med "tynnere" ramme. Når vi reiste med campingvogn regnet vi ca 250 - 300 kg med utstyr og klær til en ferie for 2 personer. Dette kan høres mye ut, men sett opp et regneark og legg inn absolutt alt - sykler, campingbord og stoler, solstoler, regntøy, støvler, solkremer, badegreier og lignende. Antall kilo vil forbause deg!

Vi har montert inn nytt stereoanlegg med integrert GPS og skjerm for ryggekameraet. På denne måten fikk vi vekk den skjermen som var fabrikkmontert midt på dashbordet. Ryggekameraet er et kapittel for seg selv, det er av merket Qihun og viser ikke mer enn ca ca 1,2 meter bak bilen og mangler ca 0,3 meter på hvert hjørne. Når ADRIA tar 5000 kroner for dette er det nesten som lureri å regne, man får bedre kamera for en rimeligere penge hos en vanlig bilutstyrs butikk. Ledningene ligger allerede i bilen så dette kan man heller montere selv. Ryggesensoren som følger med er heller ikke noe å rope hurra for, den piper med ujevne lyder selv om det ikke er noe som helst i nærheten av bilen. Videre skal vi undersøke muligheten for å få montert aircondition i en "skjult" takluke, det er spor på taket som tyder på at det finnes en slik mellom kjøkkenet og toalettet foran sengen bak. Vi hadde et lite håp om at det skulle være mulig å montere et anlegg under en benk eller i garasjen men dette virker det ikke som om vi kan få til.

15.04.2011 - I morgen er dagen !!!

Nå er bilen registrert og det resterende utstyret er montert. Lørdag henter vi bilen hos forhandleren, og får en gjennomgang av hvordan den virker. Bilen er registrert for 5 personer og har en egenvekt inkl fører på 3175 kg. Dette gir oss 1075 kg lastekapasitet, noe som burde holde for de fleste. Sykkel stativet er montert til høyre for midten, dette var ikke i henhold til avtalen, men vi får se hvordan det tar seg ut. Når det er montert på denne måten står det ikke i veien for takstigen.  Vi tror vi kommer til å bytte ut stereoanlegget med en 2 DIN enhet med integrert navigasjon og inngang for ryggekamera. På denne måten slipper vi den "svære" skjermen som er montert midt på dashbordet. Det er ikke noe poeng å ha denne skjermen midt i utsikten når den tross alt bare brukes noen få ganger i løpet av en dag. Markisen ble montert på feil plass, den stod så langt fremme at dersom vi setter på sidevegg vil denne blokkere for åpning av lasteluken. Forhandleren skal flytte markisen lenger bak så vi regner med at det ordner seg.

23.03.2011 - Spenningen stiger - på kaien i Bergen står er hvit Matrix med 160 hk motor, kan det være vår? Uansett kan den ikke være langt unna. Vi har nå ventet i 7 måneder fra bestilling. Det skal bli godt å bli ferdig med ventingen.:-)

September 2010

Frem til nå (September 2010) har vi reist med campingvogn. Etter et litt spontant innfall på caravan messen i Jønkjøping og oppfølging helgen etter på caravanmessen i Lillestrøm endte vi altså opp med bobil. Valget stod mellom Brustner Ixeo IT 710 G og Adria Matrix M680SP. Vi endte opp med Adria, i hovedsak fordi denne bilen har fri passasje til utgangsdøren i når sengen over salongen er i nedre stilling. I Burstner er døren mer eller mindre blokkert, i tilfelle brann virket ikke dette fristende med denne løsningen. Innbyttepris og leveringstid var likt fra de to forhandlerne. Når vi begynte å vurdere bobil var vi først fast bestemt på at vi ville ha en alkovebil da de i våre øyne virket mest praktisk. Bil med senkeseng var overhodet ikke aktuelt, så dersom vi så en slik i Jønkjøping gikk vi bare videre. På vei fra Jønkjøping til Bergen traff vi en del alkove biler, men hoveddelen av bobiler vi traff var biler uten alkove. Dette fikk oss til å tenke litt, og vel hjemme sjekket vi på Finn.no og kom frem til at bil uten alkove virket mest fornuftig.

Helgen etter reiste vi til Lillestrøm på caravanmesse, nå var vi på utkikk etter det motsatte av det vi så etter i Jønkjøping. her brukte vi 2 dager på å bestemme oss, valget stod først mellom 3 biler, i tillegg til de to som er nevnt over likte vi også en bil fra Hobby, men denne falt vekk siden den bare hadde 3 sitteplasser.

Bilen vi bestemte oss for ble bestilt hos forhandleren på Os, og blir levert i mars. Vi valgte 160 hk motor og 4250 kg totalvekt, i tillegg til det meste tilgjengelige ekstra utstyret utenom automatgir.

Vi vil legge ut info om turer, steder vi har besøkt eller har lyst å besøke og om steder man kan overnatte eller ikke bør overnatte.

Dersom noen ønsker å tipse oss tar vi gjerne i mot en mail.

Resepsjonen på Tauber-Idyll i Rotenburg, Tyskland. (Klikk på bildet for å komme tilhjemmesiden)

Dette er en trang liten camping plass med masse sjarm. Hundre meter utenfor porten ligger en liten restaurant som er verd et besøk.