Sommerferie 2017

I år har vi hatt en fin ferie med sol, varme og mange fine opplevelser.

Fredag 7. juli startet vi ferien med utreise fra Bergen med Fjordline ,  en fin og rolig start på ferien.

Lørdag 8. juli kjørte vi i land i Hirtshals etter en god frokost på båten, dette er en transportetappe for å komme i gang med ferien. Målet for denne dagen var å komme fram til Northeim i Tyskland, der overnattet vi på en camping som het Campingplatz Northeim Nord Sultmer Berg .Vi hadde noen obligatorisk stopp på veien som handling på Bilka i Vejle og Otto Duborg.

Søndag 9. juli kjørte vi til Rosenheim og der overnatting vi på Kaiser Camping .Vi grillet middag når vi kom fra og koste oss sammen med våre reisevenner.

Mandag 10. juli kjørte vi til Kroatia, endelig fant vi sommer, sol og varme, her skulle vi være i hele 6 dager. Vi bodde på Camping Park Umag , her har vi vært flere ganger før. Denne campingen ligge like overgrensen, ved byen Umag . Vi har hatt fine dager med strandliv, sykling til Bambo bar og rundt på campingen, morgenjogging, spagetti carbonara til lunsj på stranden, en Lagunaplate til middag og en formiddag i byen Umag.

Søndag 16. juli gikk turen videre til Italia, der skulle vi bo på Camping Union Lido i Cavallino ved Venezia. Når vi kom fra var Campingen full, vi ble vist inn på vente plass. Vi ringte rundt til flere campingplasser for å høre om de hadde ledige plasser, noe ingen hadde.

Mandag 17. juli om ettermiddagen var vi så heldig å få komme inn på camping Union Lido og her skulle vi nyte strandlivet i 3 dager før vi kjørte videre. En sykkeltur til Punta Sabbioni hører med for å spise lunsj og noen turer inne på Camping markedet som ligger rett ved campingen hører med.

Fredag 21. juli går turen til Bolzano en by som ligger nord i Italia og der overnattet vi på Camper Stop Epan  som ligger litt utenfor byen og målet med dette stoppet var å ta Svevebanen Rittner opp til den lille byen Oberbozen der fra tok vi et tog som går på en smalsporet jernbanen  til en liten by som heter Klobenstein Vi gikk derifra for å se på noen jordpyramider

Vi satt igjen med at det har vært en fin dag, og at vi vil tilbake til byen Bolzano for å bruke merer tid i sentrum av denne byen.

Lørdag 22. juli kjørte vi ut av Italia via Reschenpass, Vi stoppet ved en innsjø for å se på et kirketårn som sto midt i vannet. Under vann ligger den lille landsbyen Graun, byen ble lagt under vann i 1950 da dalen ble fylt med vann for å produsere vannkraft. Turen gikk så til den tollfrie dal Samnaun i Sveits. Vi vil ikke anbefale noen å kjøre opp til Samnaun med bobil. Det var en bakkestigning på 13% i 6,5 km med mange skarpe svinger og det samme ned igjen. Vi kjørte så til Kranebitterhof Camping  i Innsbruck. Det er en helt grei camping og stoppe på.

Søndag 23. juli kjørte vi over Fernpass og inn i Tyskland, det er alltid kø over Fernpass. Når vi kjørte inn i Tyskland møtte vi regnet, vi valgte da å kjøre langt opp i Tyskland før vi stoppet på Campingplas Bad Kissingen ved en by som het Bad Kissingen. Det var en liten og koselig camping, noen av de andre campinggjestene som var der fortalte at Bad Kissingen var en fin by, denne campingen vil vi helt sikkert komme tilbake til for å få med oss byen.

Mandag 24. juli var målet å kjøre til en innsjø utenfor Hannover som het Steinhuder Meer og skulle over på en stelplass ved byen Steinhude, dette stedet fikk anbefalt av en som vi traff på vårferien vår. Når vi kom fram til Steinhude kjente vi at dette ikke samsvarte med våre forventninger og valgte å kjøre videre mot Hamburg, Vi fant en Ferienzentrum Heidenau camping sør for Hamburg på APP’en til ADAC, vi var veldig skeptisk når vi kom fram til denne campingen da den lå i en liten by som besto av flere gårer og det var langt på landete. Vi parkerte bilen og gikk for å spise middag, maten var kjempegod og campingen var helt grei.

Tirsdag 25. juli kjørte vi til Aabenraa i Danmark, der lå vi på en Stellplass ved havnen. Vi hadde vårt faste stopp på Otto Duborg for å handle med oss litt kos til vinteren. Den ene vindusviskeren sluttet å virke på denne strekningen, mannen måtte ta kontakt med Oslo Caravan . Mannen fikk kjempe god veiledning på telefon og han fikk fikset det selv.

Onsdag 26. juli gikk turen videre til Korsør der overnattet vi på Storebælt camping , dette er et sted vi har stoppet flere ganger før, vi spiste reker og koste oss, gikk en tur på området.

Torsdag 27. juli gikk turen til København og vi overnattet på Absalon Camping, vi tok toget inn til København, ruslet inn til Nyhavn igjennom Strøget og vi spiste en Nyhavnstallerken  før vi ruslet så tilbake togstasjonen for å ta toget tilbake til campingen.

Fredag 28. juli kjørte vi en tur ut til Dyrehavsbakken og ruslet på Bakken tivoli , spiste en Belgisk vaffel med softis, dette er en av mine favoritter. Vi kjørte så til kaien for å ta båten DFDS  til Oslo. Vi fikk en fin utseiling i sol fra København.

Lørdag 29. juli ankom vi Oslo ca. kl.09.45, vi valgte å kjøre helt hjem til Bergen. Det er alltid god å komme hjem etter en lang fin ferie med mange gode minner.