Ferien 2013

Sommerferien 2013 startet fredag 19. Juli. Første etappe skulle gå til Gol camping, men den var full pga arrangement. Vi kjørte ca 2 mil videre og stoppet på Sutøya camping.

Dagen etter kjørte vi til Oslo og om bord i båten til København. Etter en hyggelig frokost om bord gikk turen til Storebælt camping og feriecenter, her så det imidlertid hyggeligere ut på internett enn i virkeligheten så vi bestemte os for å kjøre videre mot Tyskland. Vi stoppet på Frigård camping noen kilometer nord for Padborg. Mandag gikk turen til Stade ca 5 mil vest for Hamburg. Her lå vi på en stellplass noen hundre meter utenfor sentrum, stellplassen har ikke dusj og toalett, men har tømme muligheter og vann fylling. Selve stellplassen er delt inn i båser og har mynt-innkast på strømstolpene der man betaler 50 cent for ca 1 KW.

Tirsdag kjørte vi til Wurzbur, men veiarbeid på veien inn til campingen gjorde at vi måtte kjøre videre. Veien hadde begrensning på maks 3,5 tonn og det samme hadde omkjørings veien?? I stedet havnet vi på en liten stellplass i Segnitz. Her betalte vi 7,5 euro for overnattingen og fikk 5 euro tilbake når vi spiste middag på kroen. J

Fra Segnitz gikk turen til Innsbruck og Kranebitten camping. Dagen etter tok vi 2 taubaner opp til en av fjelltoppene som omkranser Innsbruck.

Etter dette var det på tide å rette nesen sørover å kjøre til Italia. Først kjørte vi til campingen ytterst på neset utenfor Jesolo, men her var det så øde at vi kjørte tilbake til Union Lido – denne ligger i hvertfall ikke langt ute i åkeren…

Etter fire flotte dager på Union Lido med mye sykling og bading gikk turen til Croatia og Camping park Umag. Vi var litt spent på om det var mulig å få plass uten a vi hadde forhåndsbestilt, dette gikk som en drøm og vi fikk plass 20 meter fra der vi egentlig ville ligge. Her fulgt fire nye dager med bading og sykling i nærområdet.

Fra Umag gikk turen til Salzburg, her var vi veldig spent på om vi ville få plass siden campingen er ganske trang og har forholdsvis korte plasser. Vi var heldige og fikk ”sjefs plassen” med god plass til bilen. Siden vi har vært i Salzburg flere ganger valgte vi å reise videre dagen etter. Turen gikk da til Nurnberg. Her syklet vi ca 8 km inn til sentrum

Fra Nurnberg gikk turen til Bamberg, en by vi også har vært i flere ganger. Denne gangen hadde vi bestemt oss for å sykle den mye omtalte bryggeri ruten hvor man kan besøke 9 bryggerier innenfor noen kilometers avstand. Etter 3 bryggeri valgt vi å avslutte dette siden det egentlig bare var pub og spisesteder og ikke det vi hadde forventet oss når det gjelder bryggeri.

Fra Bamberg kjørte vi til Berlin. Å kjøre bobil i Berlin sentrum en litt for spennende opplevelse, men vi kom oss helskinnet gjennom det også. Grunnen til at vi havnet midt i sentrum var at det skulle være en stellpalss der, men alt vi fant var et hull i bakken. Sikkert lurt å oppdatere stellplass boken en gang i blant. Vi kom oss ut av sentrum og til en campingplass et stykke utenfor sentrum. Herfra skulle det ifølge han i resepsjonen være god buss forbindelse til sentrum. V bestemte oss for å prøve dette dagen etter og gikk for å spise på gatekjøkkenet på campingplassen. Her forstod de ikke et ord engelsk så bestillingen ble gjennomført ved hjelp av tegnspråk, vi endte opp med grillspyd og pommes frites så vi kan ikke ha vært så vi kan ikke ha vært så veldig dårlig til å peke og vifte med fingrene.

Dagen etter var det dessverre regn og 5 cm med vann utenfor bilen så vi bestemte oss for å ha Berlin til gode til en annen gang og satte kursen mot Travemünde.

I Travemünde stod vi på en stellplass på et nedlagt fabrikk område like ved havnen, sist vi var her så det så tvilsomt ut av vi valgte å reise videre. Denne gangen var det imidlertid ca 50 biler her så da så alt litt bede ut. Etter en koselig kveld med middag på en av de mange restaurantene i Travemünde kjørte vi dagen etter videre til Flensburg.

I Flensburg var det i utgangspunktet ikke plass på den siden som vender ut mot vannet, men en sympatisk tysker sa at hvis vi ventet i 5 minutter så skulle han flytte seg og vi kunne få hans plass. Dette gjorde vi og fikk en fin plass med utsikt over sjøen. Dagens middag ble kjøpt inn i sentrum og med en øl i ”stand baren” med hvit sand på gulvet og små koselige strand stoler til å sitte i var dagen nærmest fullkommen.

Fra Flensburg gikk turen vider til Hvide Sande i Danmark, men her fant vi ingen fornuftige steder å overnatte utenom de som lå langt inne i en sanddyne langt fra allfarvei.

I stedet for fant vi en stellpalss i Ringkøbing et par mil fra der vi egentlig hadde tenkt oss, her hadde de tilrettelagt for bobiler i marinaen. Her var det både dusj og toalett og noen plasser med strøm med mynt innkast. Her flyttet en sympatisk dansk bilen sin nærmere naboen for at vi skulle få plass, noen andre flyttet bordet og stolene til naboen på andre siden fordi de hadde tatt 2 plasser med disse. Når de kom tilbake ble de kjempe sure og nektet å hilse på oss….

Etter en natt i Ringkøbing kjørte vi til Frederikshavn. Her fant vi en stellplass like ved havnen, også her var det en marina som var tilrettelagt for bobiler. Dagen etter skulle vi egentlig til Læsø, men med mørke skyer på hele himmelen valgt vi å utsette dette til en annen ferie. Vi tok oss heller en tur til Ålborg for å sål i hjel litt tid og returnerte til Frederikshavn om ettermiddagen.

Dagen etter tok vi ferge til Gøteborg og kjørte derfra til Strømstad camping, denne har blitt riktig fin etter at den ble pusset opp og ligge i gang avstand fra sentrum.

Etter 2 dager her kjørte vi til Gol (etter ett lite stopp hos tollvesenet L, de vil jo gjerne ha sitt…)

Siste overnatting var på Voss. Der traff ve de som ikke var med på sommerens bobileventyr.